Karta Pracy Ucznia klasa 4-8 Wersja A+ Pies przewodnik wśród nas - zajęcia przygotowane w ramach projektu „Budowa kompleksowego systemu szkolenia i udostępniania osobom niewidomym psów przewodników oraz zasad jego finansowania”

współfinansowany ze środków POWER 2014-2020, działanie 4.1 Autor: Agnieszka Mirosław

  1. Przeczytaj audiodeskrypcję (opis) zdjęcia psa przewodnika. Zastanów się, co wiesz o psie przewodniku? Podyskutujcie na forum klasy jakie są mity i fakty na temat osób niewidomych i psów przewodników. Zapisz osobno wszystkie mity i fakty w dwóch podpunktach.

    Na zdjęciu przedstawiony jest pies przewodnik oraz osoba niewidoma. Pies stoi przy ławce pod wiatą przystanku, do której doprowadził osobę niewidomą. Pies to czarny labrador w białych szorkach (uprzęży z płąkiem). Na zdjęciu widać nogi oraz prawą dłoń osoby niewidomej. W prawej ręce trzyma białą laskę, którą dotyka ławki. W lewej ręce trzyma pałąk szorek. Ubrana jest w beżowe, zimowe buty, jasnoniebieskie jeansy oraz szarą kurtkę. W pasie ma czerwoną torbę. Pod wiatą przystanku w tle stoi druga osoba.

  2. Obecnie w Polsce pies przewodnik ma prawo wejść z osobą niewidomą do restauracji. Są osoby, które są temu przeciwne. Wyobraźcie sobie, że gracie rolę takich osób. Jako Grupa A wymyślcie argumenty, dlaczego pies NIE powinien wejść do restauracji. Wybierzcie reprezentanta Grupy, który przedstawi Wasze argumenty w debacie przeciwko Grupie B.
    1. Dlaczego pies NIE może wejść do restauracji? Zapisz minimum trzy argumenty.
    2. Zapisz argumenty, które przedstawił w debacie przedstawiciel Grupy B: Dlaczego pies może wejść do restauracji?
    3. Po podsumowaniu argumentów z debaty, jakie jest twoje zdanie? Jak można dojść do kompromisu w tej sytuacji?

    Na obrazku przedstawiona jest niewidoma kobieta z psem przewodnikiem oraz kelnerka. Stoją przed wejściem do restauracji. Kelnerka pokazuje gest stop prawą ręką w kierunku niewidomej kobiety. Niewidoma kobieta ma na sobie jasnobrązową bluzę oraz szare spodnie. Kelnerka ma białą koszulkę, czarne spodnie oraz czerwony fartuch. W ręku trzyma czerwoną kartę z napisem Menu.

  3. Obecnie w Polsce tylko niewidoma osoba powyżej 18 roku życia może otrzymać psa przewodnika. Są osoby, które są temu przeciwne. Grupa B będzie grała takie osoby. Jako Grupa A wymyślcie argumenty, dlaczego pies powinien być przekazywany małym dzieciom niewidomym. Wybierzcie drugiego reprezentanta Grupy, który przedstawi Wasze argumenty w debacie przeciwko Grupie B.
    1. Dlaczego małe dzieci niewidome mogą dostać psa przewodnika? Zapisz argumenty minimum trzy argumenty.
    2. Zapisz argumenty, które przedstawił w debacie przedstawiciel Grupy B: Dlaczego małe dzieci niewidome NIE mogą dostać psa przewodnika?
    3. Po podsumowaniu argumentów z debaty, jakie jest twoje zdanie? Jak można dojść do kompromisu?

    Na obrazku przedstawione jest mała niewidoma dziewczynka oraz dorosła kobieta. Dziewczynka trzyma pałąk szorek psa przewodnika w prawej ręce a lewą trzyma dorosłą kobietę za rękę. Kobieta trzyma smycz psa przewodnika.  Dziewczyna ma na sobie fioletową koszulkę i czerwoną spódniczkę. Kobieta ma na sobie niebieską bluzę i brązowe spodnie. Pies to biszkoptowy labrador.